tisdag 3 februari 2009

Härlig vinter

Jag kör en härlig repris på söndagens dag. Först längdskidor med Kansas i åtta km och en stund senare go och hederlig gymträning. Optimalt att få dom båda sakerna på samma gång. Det enda negativa är att man egentligen borde valla skidorna men jag har stuckit ut med ovallade skidor. Desto jobbigare, hihi!

Människor runt omkring mig frågar hur jag hinner så mycket, men jag vill tipsa lite hur jag gör och tänker.
Sänk ribban för din ambitionsnivå!
Perfektionister är sällan särskilt effektiva. Det medför att de har svårt att lägga krut på det som verkligen betyder något och riskerar att slösa värdefull tid på att detaljkontrollera en uppgift så att resultatet blir hundra gånger bättre än vad omgivningen förväntat. Gör en prioriteringsordning och lär dig avgöra när dina perfektionsegenskaper är värda att användas och när de bara utgör ett hinder och en onödig tidstjuv.
Övning: Slarva lite. Är det dags att städa hemma? Gör då en snabbdammsugning och känn sedan att det är tillräckligt bra. En och annan dammtuss glömd i hörnen får överleva det här passet. Allt behöver inte vara perfekt. Om du ska skriva en rapport på jobbet så testa att inte lägga de där sista jobbiga timmarna för att finslipa resultatet kvällen innan lämning. Träna dig i att slarva lite vid rätt tillfällen helt enkelt.

Nu ska jag till gymet och köra rygg och inte helt perfekt men jag ska ha kul!

Kram

11 kommentarer:

Björn sa...

Intressant, maskande filosofi! =D

Evalinda sa...

Björn, nej inte riktigt maskande. Men att allt du gör i vardagen kanske inte behöver vara perfekt. En mer effektiv filosofi. Ha en underbar dag!

Anonym sa...

Hej snygging! Kör du klassisk eller skate när du är ute i skidspåret? ha det bra /mvh Mattias

Anonym sa...

Ska intervjua Magnus Samuelsson i dagarna. Vill du att jag ska ställa någon speciell fråga? Skriv det då på min blogg!

Linda sa...

Trevlig helg tjejen!! *kramar om*

Anonym sa...

Hej vännen. Tittar in och kramar om! / Lübeck

Fia sa...

Jaa det är underbart med vinter o snö... :D Här har det snöat i flera dar o det verkar inte sluta heller! Hoppas du har en fin helg! *KRAMA*

Anonym sa...

Hello Evalinda, do you read your email? I sent you mail, I want to buy your calendar.

Evalinda sa...

Förlåt för att ni inte fått svar tidigare. Har haft problem med inloggningen.
Mathias: Jag föredrar skate men när jag har hunden med mig är jag begränsad till ett elljusspår och där är det tyvärr för smalt.
Sid Hoppas intervjun med Magnus gick bra. Har för många år sen stått i samma monter som honom i Älvsjö och för Twinlab. Jag kände mig super liten...

Evalinda sa...

Linda Tack tjejen. Hoppas du mår bra!
Fia Skönt att höra att det är fler som är tokiga i vinter ;o) Hoppas du och knytet mår toppen.
Anna Stor kram tillbaka.

Unknown sa...

Testa den här sajten, där kan du lägga upp kostprogram och få recepten personligt utberäknade gratis.

http://www.formguiden.se