fredag 7 november 2008

Mycket intressant föreläsning!

I 18 år har jag längtat efter bevis och forskning på hur bra styrketräning är för hälsan. Och då menar jag inte bodypump eller högreps träning, utan styrketräning som ligger på ca 8 reps.

Igår fick jag mina drömmar sanna. Michail Tonkonogi Docent och med dr, univ.lektor höll en öppen föreläsning igår om styrketräning på högskolan här i dalarna. Forskningen har kommit med en rad intressanta slutsatser. Det var helt fullt i salen och jag tror nog många (inlusive mig själv) fick oss en väckarklocka.

Forskningen visar att det är extra viktigt för oss kvinnor att börja styrketräna i tid eftersom vår muskeluppbyggnad i typ 2 fibrerna inte kan tränas upp efter en viss ålder 50-60 år. Därför är det extra viktigt att vi får tjejer att börja träna med vikter på gymet, i tid.

Studier visar även att man som äldre (även om man gör pauser i sin träning under sin livstid) så har man fler cellkärnor i muskeln. Det är det som kallas för muskelminne.

Det är dystert att man förlorar sina typ2 fibrer med åren men typ1 fibrerna fortsätter utvecklas även med åren.


Sen visade även forskningen på att det ultimata vilandet mellan seten är 1 minut. Då får man det största tillslaget av tillväxthormon.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket trevlig blogg! Vet du om denna forskning finns publicerad någonstans och i så fall var? =o) Önskar dig en härlig helg! /Marie

Evalinda sa...

Hej Marie! Tack så mycket! Forskningen kom från lite olika forskare och jag hann inte med att skriva upp allt, men några svenska studier fanns med också. Slå på nätet på Michail Tonkonogi där får du upp ganska mycket. Jag håller med om att det hade varit intressant att veta mer och hur dom utfört dem. Men jag vet att många av studierna nu utförs m biopsi. Ha en super trevlig helg du med!

Anonym sa...

Sök på idrottsforum.org. Där finns en stor del av Michail's arbeten.
Vissa har ju turen att ha honom som lärare i skolan, väldigt intressanta föreläsningar.